Тема: Композиційний центр.
Створення аплікації «Сонце – господар неба».
Мета:
• ознайомити учнів
з поняттям «композиційний центр», правилами виділення головного в композиції
(розмір, колір);
• розвивати фантазію та уяву;
• формувати вміння визначати головне в
композиції;
• виховувати естетичне почуття, смак, охайність
під час роботи. Оснащення:
• Матеріали та
інструменти: кольоровий папір, ножиці, клей, клейонки, пензлики, шаблони
«сонечка», картон.
• Зоровий ряд: малюнки
сонця, де воно є центром композиції; презентація до вірша «Сонце»
Н.Красоткіної; презентація композицій Івана Айвазовського та Едвара Грига.
• Літературний
ряд: загадки, вірші та легенди про сонце.
• Технічне забезпечення: ноутбук, проектор,екран,
магнітофон.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
1.
Організаційний момент
Привітання.
Я всміхаюсь
сонечку.
Учні (хором): Здраствуй золоте!
Я всміхаюсь
квіточці!
Учні (хором): Хай вона росте!
Я всміхаюсь
дощику!
Учні (хором):
Лийся, мов з відра.
Друзям усміхаюся
Учні (хором): Зичу їм добра
Перевірка
готовності учнів до уроку
2. Актуалізація
опорних знань
• Що ми вивчали на
попередньому уроці? (Таємниці композиції)
• Які таємниці
композиції ви тепер знаєте? (Грамотне розміщення зображення на аркуші паперу;
співвідношення зображень на малюнку за розмірами)
• Як створити
врівноважену композицію? (Усі зображення на картині мають бути різними за
розмірами; повинен бути центр композиції; співвідношення частин та елементів
повинні відповідати творчому задуму, змісту, характеру і призначенню)
3. Мотивація навчальної діяльності
Учитель: Для того щоб зрозуміти,
що ми зображатимемо сьогодні, відгадайте загадки (Робота в групах. Повторення
правил роботи в групах). Командир кожної групи вивішує картинку-відгатку на
дошці.
За горами, за
лісами золотий кружок встає. (Сонце)
Удень сяє,вночі
зникає. (Сонце)
Його не сіють, а
воно щодня сходить. (Сонце)
Хто поруч йде, а
сліду не лишає? (Сонце)
Голуба хустина,
жовтий клубок; по хустині качається, людям усміхається. (Сонце).
(Презентація до вірша «Сонце» Н.Красоткіної - завантажити: /perezentacija_do_virsha_sonechko.pptx)
Учень: Ось сонечко з'явилося над світом,
І стало видно,
тепло — скрізь краса!
Все заквітчалось
зеленню та цвітом,
На травах срібно
виграє роса.
З'явилось сонечко
і все живе радіє
І ніжиться в
приємному теплі.
А Сонце промінці
гарячі сіє
І стало весело і
радісно Землі.
Земля співає і
радіють люди,
Рослини, звірі і
пташки малі.
Як Сонце є, тепло
і світло буде.
Життя цвістиме на
усій Землі.
Учитель: Які почуття викликала у вас ця презентація? (Відповіді дітей)
4. Викладання
нового навчального матеріалу
Учитель: Мабуть ви вже
зрозуміли, що сьогодні мова піде про сонце. Саме сонце так цікавить звичайних
людей, художників та майстрів декоративно-прикладного мистецтва. Тому надамо
слово нашим історикам.
Учень-історик: Сонце у сиву
давнину мало багато імен — Солунь, Сурож, Ярунь, Ярбог, Купайло, Хоре, його
вважали святим. Сонце — головне джерело світла й тепла, від нього залежить усе
в природі, а отже, й сама людина.
Учень-історик: Давні люди
вважали сонце символом знання, справедливості, милосердя, переможцем неправди й
усілякого зла.
Учень-етнограф: В українських
селах мами навчали дітей, виряджаючи їх із худобою на луки: «Не кривися з
праведного сонечка, не кидай на сонце грудками, бо Бог хліба не дасть».
Учень-етнограф: Чи не
найдавнішим є уявлення про сонце, яке живе у морі. Схоже на яєчний жовток,
оточене водою, воно прокидається, рухається небом, а на ніч знову ховається на
морському дні.
Учитель: Уявлення це зберегла казка «Красносвіт».
Вона оповідає про
прекрасного парубка, який ховається у яєчку й без тієї «шкаралупки» до часу не
може жити. Звуть того парубка Красносвітом. Одружившись із царівною, Красносвіт
невдовзі безслідно зникає, адже та розбиває його сховок. Царівна довго шукає
судженого, дорога її — на той світ, до Поганого Царя — володаря темряви.
Визволяє царівна
Красносвіта за допомогою чарівних речей, що уособлюють сонце: золотого яблучка
(форма, колір), золотої качки (саме качки перевозять сонце підземними ріками),
золотого кужеля (золоте прядиво — символ сонячного проміння).
І сам Красносвіт
«як устав, так зробилося ясно-ясно на увесь двір». Учитель: Уявіть, що ми
сьогодні видатні художники. Пропоную за власним задумом створити аплікацію сонця
— яскравого, теплого, усміхненого.
-
Як художники зазвичай зображують
головних героїв своїх робіт? (Відповіді
дітей)
-
Правильно, їх виділяють за
допомогою розміру та кольору. У справжніх художників є таке поняття —
композиція. Ви вже чули це слово на попередньому уроці.
-
Пригадаймо, що означає слово
композиція. (Відповіді дітей)
Учень-художник: Композиція — це
побудова художнього твору, співвідношення окремих частин і елементів, що
відповідають творчим задумам, змісту, характеру і призначенню. Говорячи про
свої роботи, художники називають їх композиціями.
Учитель: Ви ще багато разів
чутимете це слово, адже існують ще музичні й літературні композиції. Пропоную
до вашої уваги композиції Івана Айвазовського та Едвара Грига.
(Презентація композицій – слайди з музичним супроводом - завантажити: /perezentacija_ajvazovskij_ta_grig.pptx)
-
Що об’єднує ці композиції? (Море, сонячне проміння та чарівні звуки
музики).
-
Що привернуло вашу увагу в
композиціях Івана Айвазовського? (Відповіді
дітей)
Учитель: Отже, також увагу до
головних героїв у роботах образотворчого мистецтва привертають завдяки місцю
розташування цих героїв щодо всієї композиції зображення.
Фізкультхвилинка
(«Веселе сонечко» - завантажити: http://www.youtube.com/watch?v=Sj-gr2HLxjE )
5. Інструктаж
Учитель: Сьогодні ви
створюватимете композицію під назвою «Сонце — господар неба».
♦ Що буде центром вашої композиції? Правильно, сонце.
Тому воно має бути великим за розміром.
♦ Якого кольору сонце?
(Відповіді дітей)
Так, воно може
бути жовтим, помаранчевим та навіть червоним. Пропоную об’єднатися у групи за
кольором. Перед початком роботи
пригадайте правила користування ножицями та клеєм.
1.
Правила техніки безпеки під час користування ножицями:
- Класти ножиці так, щоб вони не виступали за край.
- Не залишати ножиці в розкритому вигляді, не тримати кінцями вгору.
- Передавати ножиці кільцями вперед.
2.
Як потрібно тримати ножиці, папір
під час вирізування?
- Щоб лінія розрізу була рівною, чіткою, ножицями ріжуть не поспішаючи,
повільно повертаючи папір.
- Коли потрібно різати по кривій лінії, ножиці розкривають і ріжуть тією
частиною, що ближче до шарніра.
3.
Технологія виготовлення аплікації:
- Скласти кольоровий папір гармошкою.
- Простим олівцем нанести контури промінчика.
- Вирізати (коло і промінчики).
- Скласти композицію (сонечко з промінчиками).
- Приклеїти композицію до основи.
6. Самостійна практична діяльність учнів
Створення
композиції «Сонце — господар неба» з урахуванням
правил виділення головного в композиції
(розмір, колір) в техніці аплікації
7. Актуалізація набутих знань
♦ Що таке
композиція?
♦ Яке зображення
сьогодні стало центром вашої композиції?
♦ Чи запам'ятали
ви, як в давнину називали сонце?
8. Підбиття підсумків уроку
1. Підбиття
підсумків (загальна оцінка уроку, перегляд дитячих робіт, демонстрування
кращих).
-
Які
почуття у вас викликають розглядання ваших щойно виготовлених аплікацій?
2. Гра
«Незакінчене речення».
- Я сьогодні на
уроці …
3. Визначення
завдання для підготовки до наступного уроку: принести папір для малювання,
кольорові олівці; поспостерігати за деревами під час сильного вітру.
4. Проголошення
уроку завершеним.
5. Пісня «Сонячний
промінчик».
|