Тема досвіду Розвиток інтелектуальних і творчих здібностей молодших школярів
Автор Югова Н.І. - учитель початкових класів Скадовської спеціалізованої ЗОШ І-ІІІ ст. "Академія творчості"
Ідея досвіду
На сучасному етапі у теорії та практиці навчання в початковій школі особливо гостро стоїть проблема розвитку творчих та інтелектуальних здібностей молодших школярів. Сутність сучасної школи полягає не в насиченні дитини знаннями, а в набутті нею необхідних навичок роботи з інформацією, аналізу, самоконтролю та самооцінки, швидких реакцій, раціональної організації навчальної праці; розвитку пізнавальних процесів - сприйняття, пам’яті, мислення, уяви й уваги; розвитку якостей особистості школяра - цілеспрямованості, працелюбності, наполегливості, сили волі, організованості. Упровадження нових освітніх технологій – це передумова активної пізнавальної діяльності учнів; нестандартна, цікава, творча робота, що пробуджує у дітей інтерес до знань і сприяє емоційному, духовному та інтелектуальному розвитку школярів.
Актуальність досвіду Полягає в тому, що:
- в останні роки загострилась потреба у творчих людях, що мають нестандартний погляд на проблеми, креативний підхід до їх вирішення;
- багатьом педагогам та батькам очевидно, що тільки завдяки співпраці між ними буде позитивний результат у розвитку інтелектуальних та творчих здібностей дітей;
- використання сучасних форм, методів і прийомів організації навчальної діяльності сприятиме розвитку творчих та інтелектуальних здібностей молодших школярів.
Науково-теоретична база досвіду
- Л. Виготський, Д. Ельконін, В. Давидов (наукове обґрунтування теорії розвивального навчання);
- О.Я. Савченко, Н.М. Бібік, Л.О. Варзацька (розвиток творчого мислення і пізнавальної активності учнів);
-В. О. Сухомлинський, Ш. А. Амонашвілі (гуманістичні основи навчання і виховання);
- М.Ю. Красовицький, О.А. Караковський, І.Г. Єрмаков (педагогічні умови розвитку самостійної думки та творчої активності учнів);
- А.С. Бєлкіна (технологія "Створення ситуації успіху");
- О.І. Пометун, Л.І. Пироженко (інтерактивні технології);
- Г.О. Соценко (організаційно-методичне керівництво);
- Л.М.Булахова (головний методист науково-педагогічного проекту «Інтелект України»).
Технологія або алгоритм діяльності
З перших днів навчання потрібно організувати в класі творче, духовне колективне життя, в якому діяльність кожного учня дарує йому радість активного пізнання, сповнює щастям спілкування з ровесниками.
А цьому сприяє:
- використання нестандартних уроків: урок-відкриття, урок-подорож, урок-фантазія, урок-екскурсія, урок-гра.
- застосування інформаційних технологій, ІКТ.
- Технологія особистісно орієнтованого уроку (заохочення, створення яскравих наочно-образних уявлень, навчально-пізнавальна гра, створення ситуації успіху, створення проблемних ситуацій, виконання творчих завдань).
- Проектна технологія ("Тварини Червоної книги", "Рослини Червоної книги", "Птахи", "Мешканці Джарилгацької затоки").
- Здоров'язберігаючі технології навчання (фізкультхвилинки, ігри, арт-терапія, казкотерапія, хвилинки спостереження за природою, пальчикова гімнастика, звукова гімнастика, дихальна гімнастика).
- Технології збагачення освітнього процесу.
- Технології повного засвоєння навчальних одиниць.
- Технології раціонального читання: "ключові слова", "Питайлик", "Техніка аргументації", "Учитель", уміння створювати власні текстирозповіді, тексти-описи, тексти-міркування.
- Технології STEM-освіти як провідного тренду модернізації національних освітніх систем високорозвинених країн, метою якої є підготовка фахівців у галузі converging NBICтехнологій.
- Інтерактивних освітніх технологій та технологій критичного мислення: робота в групах і парах ("ажурна пилка", "алфавіт", "броунівський рух", "мікрофон", "мозковий штурм", "рольова гра", "драматизація", "вклик", "дерево припущень", "карусель", "тонкі та товсті запитання", "6 капелюхів"); технології навчання в грі,"метод прес", "обери позицію"; тренінги.
Результативність впровадження
Підвищення інтересу дітей до вивчення предметів, збільшення кількості учнів, що бажають взяти участь у різних конкурсах та олімпіадах. Учні володіють елементарними прийомами запам'ятовування, з великим бажанням виконують творчі роботи, вміють орієнтуватися в науковій інформації, працювати з додатковою літературою. Працюючи в групі діти будують конструктивні відносини, прагнуть до діалогу, знаходять спільне розв'язання проблем. Поступово намічається тенденція зростання успішності, підвищення відсотків якості знань.