Мета. Оцінка можливостей
використання науково-практичного потенціалу програми розвитку дитини «Перші
кроки» для розробки особистісно зорієнтованої моделі початкової освіти в
Україні, створення інноваційної моделі безперервної освіти гуманістичного типу.
Зміст. Адаптація Програми
всебічного розвитку дитини «Крок за кроком» до особливостей та вимог освіти
України:
·
інтеграція змісту різних предметів навколо теми, цікавої для учнів (теми
визначаються вчителями після обговорення з учнями та батьками);
·
значна роль надається самостійній роботі учнів, для цього розробляються
зошити, картки з домашніми завданнями, спеціальні навчальні ігри, у яких може
взяти участь уся родина, необхідні матеріали роздаються учням у вигляді
особливих «портфелів»;
·
апробація нових підходів до оцінювання учнів: учителі оцінюють передусім
рівень розвитку школярів, відповідно до вимог державної програми та попередніх
здобутків учня, особлива увага приділяється самооцінюванню;
·
спостереження за розвитком учнів фіксуються у спеціальних «формах
спостережень» (форма заповнюється восени та навесні, що дозволяє відстежити
динаміку розвитку дитини у процесі навчання), результати спостережень за
дитиною вчитель повідомляє її батькам;
·
при збереженні в цілому класно-урочної системи організації навчально-виховного
процесу за програмою, перевага надається індивідуальній роботі з учнями,
консультуванню та самостійному виконанню індивідуальних завдань, школярі
працюють як самостійно так і в парах або у складі динамічних навчальних груп.
Робота учнів у парах
проводиться у формі ігор-змагань під час читання, занять математикою,
взаємоперевірок тощо. Найбільш цікавими для дітей є заняття у динамічних
навчальних групах: письма, математично-маніпуляційних ігор, природознавства,
мистецької діяльності, драматичної діяльності тощо, які формують особливе
розвивальне середовище. Щодня вчитель поділяє клас на групи, враховуючи бажання
учнів займатися тією або іншою навчальною діяльністю в межах вивчення
інтеграційної теми. Завданням учителя є корекція складу груп і часу їх роботи,
заохочення учнів до зміни виду діяльності, таким чином, щоб протягом тижня всі
опанували програмний матеріал відповідно до вимог навчального плану.
Фронтальна робота з
учнями здійснюється у формі міні-уроку тривалістю 15-20 хвилин, під час якого
викладають новий матеріал, та у вигляді «ранкових зустрічей». «Ранкові
зустрічі» передують урокам і присвячені спілкуванню вчителя з учнями та їх
батьками. Учитель обговорює з дітьми події їх життя, здійснює необхідний
психотерапевтичний вплив, планує з учнями та їх батьками роботу протягом дня,
формує склад навчальних груп тощо.
Сфера застосування.
Середня загальноосвітня школа І ступеня.
Результат
застосування. Програма всебічного розвитку дитини «Крок за кроком», методики:
тестування рівня знань та розвитку учнів (когнітивного, соціального,
емоційного, фізичного, мови і мовлення, творчих здібностей), спостереження за
освітнім середовищем в експериментальних навчальних закладах порівняно з іншими
навчальними закладами та карта рейтингових спостережень, що розроблена творчим
колективом під керівництвом О. Проскури, опитування педагогів та керівників
експериментальних і контрольних навчальних закладів, самооцінки учасників
експерименту.
|