У власній педагогічній діяльності з метою розвитку інтелектуального та творчого потенціалу молодших школярів застосовую інтерактивні технології навчання, оскільки вони передбачають створення такого навчального середовища, у якому теоретичні та практичні знання засвоюються одночасно, що дає змогу учням формувати характер, розвивати світогляд, логічне і критичне мислення, зв’язне мовлення, індивідуальні можливості.
На різних етапах уроку за традиційною програмою навчання доцільним є використання інтерактивних методів, таких як:
- "Займи позицію" (вчить вислуховувати інших, розвивають уміння захищати власну позицію);
- "Діаграма Венна" (вчить порівнювати, знаходити спільне та відмінне);
- "Мікрофон" (висловити швидко свою думку чи позицію);
- "Фішбоун" (розвиває критичне мислення);
- "Резюме" (підбиття підсумків своєї діяльності на уроці);
- "Рюкзак" (вміння виділити головне);
- "Мозковий штурм" (зібрати якомога більше ідей щодо проблеми);
- "Асоціативний кущ" (стимулює асоціативне мислення), тощо.
Навчити дітей мислити творчо – означає правильно поставити запитання, спрямувати увагу в потрібне русло, вчити робити висновки та знаходити рішення. Для того, щоб кожна дитина могла розвинути свої інтелектуальні та творчі здібності, необхідним є розумне керівництво з боку вчителя. У зв’язку з цим на уроках за традиційною системою навчання активно використовую роботу в групах, у парах, що не дає можливості розгубитися слабшим, кожний починає вірити у свої власні сили. А головне – у дітей формується позитивна мотивація до навчальної співпраці.
У своїй практиці застосовую здоров'язберігаючі технології не тільки на уроках, а й в позаурочний час (фізкультхвилинки, ігри, арт-терапія, казкотерапія, хвилинки спостереження за природою, пальчикова гімнастика, звукова гімнастика, дихальна гімнастика, хвилинки релаксу).
На мою думку, принципи гуманної педагогіки, які пропагує Ш.А.Амонашвілі завжди були близькі мені по духу. В наш час спостерігається дефіцит доброти, співчуття, любові. Тому намагаюсь частіше проводити уроки доброти, уроки екологічного спрямування, нестандартні уроки, на яких ставлю акцент на вічних людських цінностях.
Для розвитку інтелектуальних і творчих здібностей школярів учителі-практики пропонують якомога частіше проводити з учнями різні інтелектуальні ігри ("Шифрувальники", "Незвичайна математика", "Запитайлик", "Так - ні", тощо). Адже гра - це "чарівна паличка", з допомогою якої можна навчити дитину читати, писати, і, головне, мислити, знаходити, доводити. Гра повинна бути добровільною, захоплюючою і цікавою. Тому у своїх практиці намагаюсь ретельно добирати та організовувати ігри, логічні завдання, вправи для розвитку уяви, пам'яті, що сприяє всебічному, гармонійному розвитку школярів, допомагає виробити необхідні в житті і навчанні корисні навички і якості.
Так на уроках пропоную закінчити речення, яке починається зі слів «Якби я був...»,наприклад, «Якби я був чарівником, то...» (Гра «Якби я був...»), або для постановки запитання беруться будь-які підмети і присудки, де їх поєднання дає гіпотезу, на основі якої можна працювати. Наприклад: «Що було б, якби до нас у клас для навчання директор привів Фіксиків?» (Гра «Фантастичні гіпотези»). Також проводжу: «Якби я потрапив у ...», «Телеграма», «Компліменти», «Гра–фантазія», «Пантоміма», "Знайди розбіжності", "Виправ помилки", "Відгадай" та ін.
Сучасну роботу вчителя в школі неможливо уявити без супроводу психолога. Я, разом з психологом школи, провела психолого-педагогічну діагностику пам’яті, уваги, інтелекту учнів. Перші результати показали низку проблем: низький рівень стійкості уваги, у деяких учнів відсутня зорова пам'ять, існують вагомі проблеми з рівнем інтелектуального розвитку та мовлення. Почала посилено працювати над такими формами роботи, які б допомогли мені подолати ці проблеми. І вже маю непогані результати. Щоб діти краще розмовляли українською мовою та більше читали кожного дня перед початком занять діти читають по 10 хвилин в класі додаткову літературу.
Не обмежую своїх учнів у їх фантазіях. На уроках діти - активні учасники діалогів з елементами дискусії, оригінальних творчих експериментів, захисту учнівських проектів, винаходів, малюнків. Учні декламують власні вірші, загадки, скоромовки, з гордістю презентують самостійно створені казки, складені задачі, або дописують свої «кінцівки» до творів. Ми систематично організовуємо виставки тематичних творчих проектів у класі.
Крім цього, ми завжди займаємо активну громадянську позицію, завжди у пошуку нових вражень – є ініціаторами та організаторами свят "Прощай, початкова школа", «Перші канікули», «Шкільний бал», «Новорічне свято», «Свято Святого Миколая», ярмарок з метою популяризації народних традицій українського народу.
Залучення дітей до участі в інтелектуальних змаганнях є важливим кроком у вирішенні проблеми розкриття інтелектуальних здібностей, а конкурси - дійовим шагом виявлення і реалізації можливостей юних обдарувань.
Тому діти мого класу завжди беруть активну участь:
у конкурсі знавців української мови ім. Яцика (Дудченко Ксенія зайняла призове місце у районі в 2014році; Краснова Діана зайняла І місце у районі в 2018році);
- у конкурсі «Green-wich»;
- у конкурсі "Бобер";
- у конкурсі "Геліанус" (5 учнів отримали дипломи 2017-2018 н.р.);
- у Міжнародному дистанційному освітньому конкурсі "Олмпіс" (6 учнів зайняли призові місця Весняна сесія 2018р., 3 учня зайняли призові місця Осіння сесія 2018р.).
- у Міжнародному математичному конкурсі «Кенгуру».
- у конкурсі "Соняшник".
- у Міжнародній дистанційній олімпіаді "Всеосвіта" (весь клас взяв участь у безкоштовній олімпіаді "Українська мова та безпека життєдіяльності")
Розвиток інтелектуального та творчого потенціалу учнів потребує кваліфікованого та систематичного підходу до навчання та педагогіки партнерства. Батьки є першими і найголовнішими вихователями дитини, яка саме в ранньому віці особливо прагне до спілкування з ними. Тому проводжу батьківські збори за такими темами: «Адаптація першокласників», «Формування графічних навичок», "Читаємо разом", "Права і обов'язки дитини", тощо. Останнім часом спостерігається багато змін в суспільстві, і не завжди позитивних. Вчитель повинен вчасно реагувати, попереджати негативні прояви в спілкуванні учнів. Тому останні батьківські збори присвятила темі "Дитяча агресивність. Шляхи її подолання" та ознайомила батьків з законом України "Про боулінг".
Виховну роботу організовую за туристично-краєзнавчим напрямком. Разом з батьками та дітьми відвідали "Зелені хутори Таврії", заповідник Асканія-Нова, "Чумацьку криницю" (проводи Масляної). На базі мого класу постійно проводяться заняття за участі робітників НПП "Джарилгацький" екологічного спрямування: "Першоцвіти", "Пташині смаколики", "Дельфінчики", тощо.
Батьки учнів мого класу охоче погоджуються на пропозицію відвідати краєзнавчі музеї м. Скадовськ та м. Херсон (історичні зали, природознавчі зали), тим самим пробуджуючи дитячу допитливість. У вихованні інтересу до розвитку творчих здібностей, креативу організовую екскурсії на вистави драматичного театру, до планетарію, на завод "Danonе".
Організовую родинні, нестандартні свята «День матері», «Турнір відважних і сміливих», "Свято іменинника", "Анумо, дівчатка!"; ранкові зустрічі "Зустріч весни", "Рослини - це земні зірки "; колективні справи "Зустріч птахів", "Прикрась свій клас"; тематичні виставки робіт родин класу - ось той неповний перелік заходів залучення батьків до творчої роботи як засобу духовного спілкування у сім’ї.
У дитині треба обов’язково підтримувати будь-яке прагнення до творчості, яким би воно не було. Видатний педагог В.Сухомлинський мудро підкреслив, що виряджаючи дитину до школи, кожна мати вірить у те, що справжній учитель побачить у її дитині щось таке, чого не бачить вона, і буде розвивати помічені здібності.
Сьогодні маючи широкі можливості для використання інноваційних методик та інтерактивних технологій навчання, а також досить великий спектр друкованої та електронної літератури, додавши краплю фантазії і власного бачення, вчитель створює всі умови для розвитку інтелектуальних та творчих здібностей учнів.
За словами В.О.Сухомлинського «Духовне життя дитини повноцінне тоді, коли вона живе в світі гри, казки, музики, фантазії, творчості. Без цього всього - вона засушена квітка». І це дійсно так.
Що ж розвиток інтелектуальних та творчих здібностей дає дитині? Така робота веде її до успіху, переконує дитину в тому, що вона успішна людина, живе в цьому світі для успіху в житті і може досягати цього успіху починаючи з початкової школи.
Література:
- Винокурова М.К. Розвиток творчі здібності учнів. - М.: Педагогічний пошук, 1999. -144с.
- Давидов В.В. Вікова і педагогічна психологія. - М.: Просвітництво, 1979. -288с.
- Дубравина І.В. Психологія. - М.: Академія, 2003. -464с.
- Дусавидский О.К. Виховуючи інтерес. - М.: Знання, 1984. - 80 з.
- Дяченка О.М., Кирилова А.І. Про деякі особливості розвитку уяви. // Питання психології. - М., 1980. - №2.
- Ковалько В.І. Молодші школярі після уроків. - М.:Эксмо, 2007. -334с.
- Ліханова О.Н. Гра до театру. // Початкова школа плюс До Після. - М., 2003. - № 6. -С.75.
- Методи і прийоми розвитку інтелектуальних і творчих здібностей учнів початкових класів: методичний посібник / упор. М.П.Крилевець. - Полтава : ПОІППО, 2009. - 92с.
- Мукина О.Н. Клубна діяльність як розвитком творчої мислення молодших школярів. // Початкова школа. - М., 2008. - №5. -С.47.
- Новолодская О.Г. Валеологические спектаклі. // Початкова школа. - М., 2006. - №5. -С.12.
- Новолодская О.Г. Спектаклі щодо природознавства. // Уроки у початковій школі. - М., 2004. - Додаток.
- Новолодская О.Г. Театральна педагогіка як креативна технологія реалізації здоров'ятворчого підходу до освіті. // Початкова школа. - М., 2008. - № 5. -С.43.
- Петровський А.В. Введення у психологію. - М.: Академія, 1995. -496с.
- Подласий І.П. Педагогіка початковій школи. - М.:Владос, 2000. -400с.
- Савченко О.Я. Дидактика початкової школи. - К.: АБРІС, 1997. - 358с.
- Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук. метод.посібн./О.І.Пометун, Л.В. Пироженко. За ред. О.І.Пометун. - К.: Видавництво А.С.К., 2004. - 192с.
- Телячук В.П., Лесіна О.В. Інноваційні технології в початковій школі. - Х.: Основа, 2007. - 240с.
- Цицюра С.М. Ключові клмпетентності Нової української школи. семінар-практикум.// Початкове навчання та виховання. - Видавництво "Основа", 2018р. - №25-26. - С.14.