Тема: Дикі тварини. Приказки, прислів’я, казки, байки про тварин. Мета: розширити уявлення учнів про світ тварин; показати, що цей світ є невід’ємною частиною природи, навколишнього світу; ознайомити учнів з народними приказками, прислів’ями, казками, байками про тварин; розвивати сприйняття, пізнавальний інтерес, мовлення, мислення; формувати вміння працювати з додатковими джерелами інформації; виховувати любов до природи, уважне, зацікавлене, гуманне ставлення до неї. Методично-дидактичне забезпечення: Т.О. Пушкарьова «Навколишній світ», 2 клас, частина 1. ТОВ «Торговий дім «Папірус», 2013р.; українські приказки, прислів’я про тварин; Леся Вознюк «Загадки» зі збірки «Весела абетка»; вірш О. Прибори «Світ прекрасний»; ребуси, добірка книг з байками Леоніда Глібова, Івана Крилова, завдання-інструкції для роботи по групах, кольорові картки, матеріали для роботи по групах (клей, ножиці, кольоровий папір, картки з зображенням тварин, пластилін, дошки, фарби, пензлики, малюнки з тваринками); картки з правилами-інструкціями (робота з ножицями); картини з природними зонами та картки з зображенням тварин, добірка книг про тварин, енциклопедії, диски з фільмами про тварин, уривки з мультфільмів, мультфільм «Квартет», ноутбук, проектор, екран, диск «Навколишній світ» до підручника «Навколишній світ» 2 клас частина 1, виставка дитячих проектів «Дикі тварини».
«Нехай людина добро приносить, бо світ навколо любові просить» О. Прибора Хід уроку І Самовизначення до діяльності (Діти стоять біля парт) Учні: Світ прекрасний Навколо тебе: Сонце ясне І синє небо, Птахи і звірі, Гори і ріки. Нехай він буде Таким навіки! Нехай людина Добро приносить, Бо світ навколо Любові просить!... (Учні сідають за парти) Учитель: Пропоную працювати на уроці по групах. Давайте повторимо правила роботи в групах (Додаток №1). Учитель: Що ви очікуєте від цього уроку? (Відповіді дітей) ІІ Актуалізація знань і постановка навчальних завдань Учитель: Вітаємо всіх, хто завітав на наш урок. Сьогодні я пропоную вам продовжити роботу над пізнанням таємниць Природи. 1. Відгадайте загадки, щоб дізнатися, хто буде головними героями на сьогоднішньому уроці: v Рудий м’ячик, вправно скаче з гілочки на гілку. – То не м’ячик, – кажуть діти, – ми впізнали … (білку). v Довжелезну має шию, дуже вправно крутить нею. Вище всіх вона на вітах соковитий плід помітить. (Жирафа). v У Австралії, дитино, чудернацька є тварина, і куди б не йшла гуляти – з нею в сумочці малята. (Кенгуру). v Хитрий, хижий і смугастий, пазуристий та ікластий. Сам він родом із тайги, здогадались, хто такий? (Тигр). Учитель: Про кого ці загадки? Учні: Про диких тварин. 2. «Мозковий штурм». Що ви вже знаєте про дикі тварини?
А як ви про це дізнавалися? - читали книжки,
- складали проекти,
- писали повідомлення,
- збирали малюнки про тварин,
- працювали з кросвордами,
- дивилися пізнавальні фільми.
Учитель: Прослухайте декілька найкращих проектів, які підготували ваші товариші (учні захищають свої проекти). Учитель: Давайте пограємо у гру «Де хто живе?».
(Дітям пропонується малюнок природної зони, а також декілька карток з зображенням тварин. Вони повинні визначити які з цих тварин існують у даному середовищі, а які – ні.) (Додаток 2). Учитель: Українська мова дуже багата, емоційна, гарна так само як і світ диких тварин. Пропоную вам попрацювати над усною народною творчістю, а саме пригадати казки про диких тварин та приказки, прислів’я і ознайомитись з байками Леоніда Глібова та Івана Крилова.
ІІІ Побудова проекту виходу з утруднення («відкриття» нового знання) Учитель: Народ як скаже, так зав’яже. Несла вам приказки, прислів’я та розсипала по дорозі. Нагадайте, а що таке прислів’я? Учень: Прислів’я – короткі влучні вислови повчального характеру (Додаток 3). 1. Гра «Збери прислів’я» (Кожна група отримує «розірване» прислів’я, яке треба скласти, а потім прочитати).
- Старого лиса не виманиш з лісу. - Вовка боятися - в ліс не ходити. - Крутиться, як білка в колесі. - Не діли шкуру не вбитого ведмедя. - Їжак їжака голками не злякає. - За двома зайцями не гонись, бо й одного не піймаєш. 2. Розгадайте ребуси та зашифровки:
Учитель: Діти, а ви знаєте, що таке казка? Учень: Казка – це один з основних жанрів фольклору . Найдавніші – казки про тварин. За словами та вчинками їхніх героїв можна розпізнати людські якості: доброту, розум, правдивість, сміливість, хитрість (Додаток 4). 3. Вікторина по казках (Учитель читає уривки, а діти відгадують назви казок) - Рукавичка, - Лисиця та їжак, - Лисичка-сестричка та братик-вовчик (Додаток 5). Учитель: Відкриваємо підручник на сторінці 84 та виконуємо дев’яте завдання (Двоє учнів виконують завдання на комп’ютері. Їх результати проектуються на великий екран. Всі діти перевіряють свої роботи з екраном) 4. Гра «Смуги чи плями?». Підібрати до кожної тварини її рідний візерунок шкіри.
5. Гра «Кого з ким можна посадити в човен?» (На екрані зображені звірі та човен. Діти не тільки пропонують свої варіанти, але й обґрунтовують свою думку).
6. Фізкультхвилинка «Так – не так» (Діти роблять рухи, якщо вчитель називає дику тварину). Учитель: Діти пропоную вам ознайомитись з новим жанром – байкою. Байка – це оповідання, дійовими особами якого, поряд з людьми виступають тварини, рослини, котрі уособлюють певні ідеї та людські характери. Найвідоміші байкарі: Іван Крилов, Леонід Глібов. Пропоную переглянути мультфільм за байкою І. Крилова «Квартет» (Показ мультфільму «Квартет», обговорення). IV Закріплення матеріалу 1. Гра «Все навпаки». (Дітям пропонується переглянути уривки з мультфільмів, в яких звірі ведуть себе інакше, ніж у природі та записати відповіді у завданні №7 стор. 83) 2. «Телеграма» Ми прийшли у світ, щоб жити Всі на просторі земнім, Щоб сміятись і радіти У довкіллі чарівнім. Учитель: Як ви розумієте цю телеграму? (Відповіді дітей) Учитель: Для роботи над «Секретом» пропоную об’єднатися в групи за кольором. Утворюються групи: - Дизайнери (помаранчевий колір), - Скульптори (жовтий колір), - Художники (синій колір), - Рекламісти ( зелений колір), - Декоратори (білий колір). (Кожна група отримує завдання і виконує його). Учитель: Для презентації своїх робіт прошу стати в коло (Презентація робіт).
V. Підсумок уроку. Учитель: Чи справдились ваші очікування? (Відповіді дітей) Учитель: Все на землі, все треба берегти: І дерево, і птаха, і тварину, Не чванься тим, що цар природи ти, Бо, врешті ти – лише її частина.
|