Тема: Урок милосердя і доброти. В.Сухомлинський «Горбатенька дівчинка»
Мета: вчити учнів розуміти текст, виділяти головне, аналізувати, правильно оцінювати вчинки дійових осіб;
розвивати мовлення, збагачувати словниковий запас слів;
формувати навички виразного свідомого читання, вміння складати план;
виховувати кращі людські якості: доброту, милосердя, любов до ближнього.
Обладнання: Літературне читання: підруч.для 2кл/ О.Я. Савченко.- К.: Видавничий дім «Освіта», 2012; скоромовка, чистомовка, сценка «Зорі», свічка, вірші, презентація до уроку (слайди - завантажити тут: http://yugova-natali.ucoz.ua/prezentacija_do_uroku.ppt), «Квітка добра», мікрофон, ноутбук, проектор, екран.
Тип уроку: урок вивчення нового навчального матеріалу.
Хід уроку
І Організаційний момент
Час уроку розпочатись,
Треба з вчителем вітатись:
- Добрий день!
Треба друзів привітати:
- Добрий день!
Дружно й радісно гостям сказати:
- Добрий день!
ІІ Мовленнєва розминка
1. Робота над скоромовкою.
Скрекоче сорока сороці:
-А я у сорочій сорочці!
Сорока сороці скрекоче:
-А в мене яєчко сороче!
О.Орач
2. Робота над чистомовкою.
Сі-сі-сі - будьте впевнені усі,
Уть-уть-уть - зимові місяці пройдуть,
Не-не-не - засяє сонечко ясне,
Іх-іх-іх - обігріє нас усіх.
Ами-ами-ами - вже весна не за горами.
Іти-іти-іти - їй зрадіють усі діти
Ки-ки-ки - і звірята, і пташки,
Ля-ля-ля - зрадіє матінка-земля!
ІІІ Перевірка домашнього завдання.
- Переказ оповідання В. Сухомлинського «Про що думала Марійка?».
- Чи знайомі вам почуття, які пережила Марійка?
- Якою ви уявляєте Марійку?
IV Повідомлення теми і мети уроку
Учитель: Тему сьогоднішнього уроку вам підкаже одна із букв алфавіту.
- Подивіться, будь ласка, якої букви не вистачає в алфавіті?
(Букви «Де»)
- А ось і вона!
Я хочу вас познайомити з нею ближче:
Добра «Де» добру навчає,
Дружелюбність і дотепність проявляє.
Закликає нас усіх:
Треба добрим буть до всіх.
Достойно доброзичливість дарити,
Щоб давні друзі і нові
Могли у світі добре жити
Добросовісно виконуй ці добродушні поради,
І завжди люди будуть тобі раді.
- Дякуємо, тобі букво «Де», повертайся до своїх друзів.
- А чи здогадалися ви, про що піде мова сьогодні на уроці
(Відповіді дітей)
Учитель: Правильно, про добро.
- А що таке добро? Яке воно? Чи можна його потримати його в руках? Чи можна побачити?
Пропоную вам переглянути сценку «Зорі»
Сценка «Зорі»
Донечка. Мамо, люба, глянь, як сяють ясні зорі золоті
Мати. Кажуть люди: то не зорі, сяють душі то святі.
Кажуть: хто у нас на світі вік свій праведно прожив.
Хто умів людей любити, зла нікому не робив,
Бог послав того на небо ясно зіркою сіять...
Донечка. Правда, мамо, - то все душі, а не зорі там горять?
То навчи ж мене, голубко,
Щоб і я так прожила,
Щоб добро робити вміла
І робить не вміла зла.
Учитель: Що ви відчули переглянувши цю сценку?
(Відповіді дітей)
V. Вивчення нового матеріалу.
Учитель: Погляньте, діти, у мене на столі стоїть свічка. Давайте запалимо її. Погляньте, яка в неї вогненна зачіска. Вам приємно дивитися на її полум'я? А якщо піднести руки ближче до вогника, що ми відчуємо? (Тепло).
Як ви гадаєте, чи може людина світися як свічка і дарувати світло і тепло? (Так). За якої умови це може статися? (Коли людина робить добрі справи, гарні вчинки).
Гра «Мікрофон»
А зараз я б хотіла, щоб ви відповіли на декілька запитань:
1) У вигляді чого ви б намалювали добро?(Сонечка)
2) Яким кольором ви б зобразили добро?
3) Чого більше є у світі - добра чи зла?
4) Чи можна відчути добро?(Це ласка, добре ставлення, готовність допомогти у скрутну хвилину, це любов до ближнього, до навколишнього світу).
5) Хто перший у вашому житті допомагає пізнати суть добра? (Мама).
Складання «Асоціативного куща»
Учитель: готуючись до сьогоднішнього уроку кожна група опрацювала матеріал про кращі людські якості.
Доброта - це чуйне, привітне, доброзичливе, дружнє ставлення до людей. «На зло здатний кожен, а добро може зробити лише справжня людина».
Милосердя - це добре, співчутливе ставлення до когось. Милосердна людина готова надати допомогу. «Добре серце - лід розтопить».
Співчуття - вміння поставити себе на місце іншого, зрозуміти когось. «Чини так, як би ти хотів, щоб чинили з тобою».
Дружба - добрі, приязні стосунки на основі взаємної прихильності й відданості. «Знайти друга легко, вадко зберегти».
Тактовність - уміння відчувати людину, її настрій. «Слово - не горобець, вилетить - не впіймаєш».
Порядність - порядна людина - означає чесна, тямуща, варта довіри. «Порядність дорожча за багатство».
Сумлінність - ця людина усвідомлює свою моральну відповідальність за власну поведінку, вчинки перед самим собою, людьми, суспільством. Втратити сумління - означає стати безсоромним, підлим. Сумління допоможе здолати все. В народі кажуть: «Совість гризе без зубів».
Гідність - це честь, достоїнство, повага. «Гідність людини визначають її вчинки».
Щедрий - це не скупий, не зажерливий, який охоче ділиться з усіма. «Щедрість душі словами не доводять».
Учитель: Пропоную вам трошечки відпочити.
Хвилинка релаксації.
- А тепер поверніться один до одного, торкніться долонями свого сусіда, усміхніться один одному й подаруйте чудовий настрій. Коли ми даруємо добрі слова, чудовий настрій , тепло своїх долонь іншим, нам також стає добре, тепло і затишно на душі.
Учитель: Сьогодні я хочу познайомити вас з чудовою людиною, яка
віддала своє «серце» дітям. Це чудовий педагог, письменник Василь Сухомлинський.
Герої його творів нас будуть навчати,
Як добрими і милосердними стати.
Тож часу не гаймо
Роботу над оповіданням починаймо!
Учитель: До вашої уваги один із творів В.Сухомлинського «Горбатенька дівчинка».
Опрацювання оповідання
В.Сухомлинського «Горбатенька дівчинка» (слайди)
1. Читання оповідання вчителем
— Хто зайшов до класу?
— Чому хвилювався вчитель?
2. Словникова робота
Читання слів повільно, швидко, скоромовкою.
Учні здалеку подиву
подих полегшено насмішки
благав спокійний цікавість
цікавість затамував всміхалися
Живенько — швидко.
Благав — наполегливо, пристрасно, невідступно просив.
Іспит — перевірка знань з якого-небудь предмета, що здійснюється згідно зі встановленими правилами, екзамен.
3. Повторне читання оповідання учнями «ланцюжком»
— Як клас зустрів незнайому дівчинку?
(Відповіді дітей)
Фізкультхвилинка
Людина починається з добра.
З уміння співчувати, захистити.
Це зрозуміти всім давно пора,
Бо ми прийшли у світ добро творити.
4. Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання
— Який урок ішов у класі? Скільки там було учнів?
— Прочитайте, як почувався вчитель. З якою інтонацією слід читати ці слова?
— Про що вчитель «мовчки благав» дітей?
— Що було в очах дітей? Як вони дивилися на незнайому дівчинку?
— Чому вчитель «полегшено перевів дух»?
— Як звали дівчинку? Якою вона була?
— За яку парту посадили дівчинку? Чому? Хто поступився їй місцем?
— Який іспит витримав клас?
— Поясніть значення виразів: живенько відчинив; впилися в незнайому дівчинку; полегшено перевів дух.
— Які почуття вчителя передані у виділених реченнях?
5. Читання оповідання за частинами, складання плану
1) У двері постукали.
2) Чорноокий хлопчик відчинив двері.
3) До класу зайшов директор із новенькою.
4) Учитель затамував подих.
5) Діти дивилися з цікавістю.
6) Дівчинці поступилися місцем за першою партою.
7) Клас витримав іспит.
Учитель: Які почуття викликало у вас це оповідання?
(Відповіді дітей)
Учитель: Давайте ознайомимось з основними правилами Доброти:
- Допомагай слабким, маленьким, хворим.
- Жалій інших.
- Ніколи не заздри.
- Бережи природу та охороняй її.
- Шануй працю інших людей.
- Допомагай друзям в біді.
- Прощай іншим помилки.
- Не будь жадібним.
- Люби своїх батьків та близьких.
Учитель: Правила Доброти дуже прості, треба тільки навчитися їх виконувати.
Гра «Квітка добра»
У вас на партах лежать «долоньки». Запишіть на них, які людські якості ви б хотіли виховати у собі. І ми з вами складемо «Квітку добра»
VI. Підсумок уроку
Ось і підійшов наш урок до кінця.
Метод «Прес»
1) Чим наповнилось твоє серце на уроці?
2) Що ти візьмеш з цього уроку для себе?
3) Гра «Мікрофон»
- Якби я була Феєю Доброти, то...
- Якби я був Чарівником, то...
4) Гра «Оціни себе»
Учитель: Вірте в силу доброти,
Добро завжди сильніше злого,
Дає наснагу, щоб цвісти
І світлу обирать дорогу.
Повірте в силу доброти,
Що має долю роботящу.
Що хоче, щоб і я, і ти,
І все було у світі кращим.
VII. Домашнє завдання
Переказувати оповідання за планом.
|