Мета: продовжити ознайомлення дітей з жанром байки; повторити відомості про першого байкаря - Езопа; розвивати способи і види читання байки, мовлення, пам'ять; вчити передавати в інтонації слова героїв; формувати вміння оцінювати вчинки героїв, виявляти мотиви їхньої поведінки; виховувати критичне ставлення до людських вад і бажання бути чесним і відповідальним.
На уроці формувати такі компетентності:
- Ціннісно-смислова компетентність - активувати розумову діяльність учнів, розвивати критичне мислення.
- Загальнокультурна компетентність - продовжити знайомство дітей із жанром байки; дати уявлення про першого байкаря Езопа
- Навчально-пізнавальна компетентність - розвивати самостійність мислення, формувати гнучкість і точність думки, розвивати увагу та пам'ять, творчість.
- Інформаційна компетентність - формуються вміння самостійно шукати, аналізувати та відбирати необхідну інформацію.
- Комунікативна компетентність - розвивати навички роботи у групі, уміння себе представляти.
Обладнання: мультимедійні матеріали до уроку за НПП "Інтелект України", маршрутний лист, завдання для груп, картки "УРОК", карта країни Знань, картки з назвами станцій.
Хід уроку:
І Організація класу.
Учитель: Сьогодні у нас незвичайний урок-подорож. Ми будемо мандрувати країною знань за таким маршрутним листом.
Маршрутний лист:
І станція - Історична
ІІ станція - Літературна
ІІІ станція - Бібліотечна
ІV станція - Байки
V станція - Творча
VІ станція - Бюро знахідок
1. Емоційне налаштування. Вправа "Кулька добра".
- Потріть свої долоньки, діти, і зробіть "кульку добра".
Всі разом: Усе своє тепло, доброту сердець вкладаємо
Всім присутнім - надсилаємо!
2. Інтерактивна вправа "Очікування"
- Якими ви повинні бути, щоб справдилися очікування від уроку?
У - уважними,
Р - розумними,
О - організованими,
К - кмітливими.
Очікування вчителя: Сподіваюсь, що ви будете: виразно читати, злагоджено, старанно працювати, точно висловлювати свої думки, швидко і творчо презентувати роботу в групах.
Учитель: Ми відправляємось на станцію "Історична"
СТАНЦІЯ "ІСТОРИЧНА"
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
- Над якою байкою ви працювали вдома? (байка "Лев і Лисиця")
- Чого навчає цей твір?
- Яку людину зобразив Езоп в образі лисиці?
- Доведи, що твір "Лев і Лисиця" - це байка.
- Яка структура байки?
- Навіщо ми вивчаємо байки?
ІІІ Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
1. Прочитайте тему уроку. Підкресліть ключові слова (Байку почув - мудрості набув)
2. Прочитайте довідку.
3. Вправа "Дай відповідь".
- Хто перший почав писати байки?
- Коли він жив?
- В якій країні народився Езоп?
- Чому він почав писати байки?
- Де він писав свої байки?
- Скільки творів написав Езоп?
4. Вправа "Фотоапарат". Налаштуйте свої оченята та уважно прочитайте і запишіть в своїх зошитах побачене на екрані. (Що таке байка?).
- Чим байка відрізняється від інших літературних жанрів? (Використання алегорії)
Учитель: Молодці. Ми добре виконали завдання. Направляємось до наступної станції "Літературна".
СТАНЦІЯ "ЛІТЕРАТУРНА"
1. Хвилинка Знайка. Прочитати і переказати текст.
Алегорія перекладається з грецької як "говорю по-іншому". До алегорії вдаються в прислів'ях, загадках, байках, казках, утілюючи в образах звірів, птахів чи рослин людські риси. Так, наприклад, вовк уособлює жадібність і тупість, а лисиця - хитрість.
Езоп використовував алегорію, бо не міг відкрито повчити інших: він був рабом. Персонажі його творів - звірі, птахи, рослини, через поведінку яких байкар насправді висміював людські вади. Оскільки висловлювати погляди приховано (алегорично) почав саме Езоп, тепер алегоричну мову називають езоповою. Так, в образі ворони в байці Езопа "Лисиця і Ворона", зображено людину, яка нерозумно втратила своє, повіривши улесливим словам.
2. З'єднати стрілочками назви тварин і відповідні риси характеру людей.
Лисиця
Заєць
Сова
мудрість, досвід
хитрість, уміння викрутитись
боягузтво, слабкість
3. Вправа "Сорока і черепаха". Читати скоромовку спочатку повільно, поступово прискорюючи темп.
Атч-атч-атч -
розпочати слід би матч,
яч-яч-яч -
але десь сховався м'яч.
Учитель: Ми отримали емоційний заряд і тепер можемо відправитися на станцію "Бібліотечна".
СТАНЦІЯ "БІБЛІОТЕЧНА"
ІV Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1. Робота з тлумачним словничком.
Настановити - призначити, поставити.
Непоказний - непримітний, непривабливий.
Павич - птах родини Фазанові, який має яскраве оперення й довгий барвистий хвіст.
Одуд - невеликий птах з довгим чубом, тонким, загнутим до низу дзьобом і яскравим строкатим забарвленням.
Ошуканка - та, яка обманює кого-небудь.
2. Вправа "Повітряні кульки".
Читати слова у стовпчику на одному подиху.
настановити
непоказна
Павич
Одуд
ошуканка
повискубували
найвродливіша
посміховисько
3. Вправа "Сорока і черепаха".
Читання уривку тексту, поступово прискорюючи темп.
Було це за давніх-прадавніх часів. Якось, сидячи на своєму троні на високому Олімпі, надумав Зевс настановити царя птахів.
Учитель: Налаштуйтесь на читання і приготуйте свої "човники". Бо ми відправляємось на стацію "Байки"
СТАНЦІЯ "БАЙКИ"
1. Вправа "Диктор".
Читати байку Езопа "Галка й птахи" за диктором. (Додаток 1)
2. Виконати завдання Питайлика.
- Знайти в тексті відповіді на запитання:
1) Коли відбувалися описані в байці події?
2) Що надумав зробити Зевс?
3) Чому Галка спершу не чепурилася, як інші птахи?
4) Як Галка стала красунею?
5) Чому Галка не стала "за царя"?
- Знайти в тексті і підкреслити назви птахів.
- Переглянути фрагмент фільму, де Езоп розповідає про мораль байки "Галка і птахи". Підкреслити в тексті це повчання.
3. Вправа "Озвучити фільм"
Учитель: Пропоную вам попрацювати в групах на станції "Творча"
СТАНЦІЯ "ТВОРЧА"
V Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.
1. Вправа "Добери прислів'я".
Указати прислів'я, яке найточніше передає головну думку байки "Галка і птахи".
А Брехунові не ймуть віри, коли й правду каже.
Б За погані речі треба бити в плечі.
В Усе минеться, одна правда зостанеться.
2. Вправа "Мікрофон".
Як слід було вчинити Галці, щоб її помітили?
3. Робота в групах. Вправа "Кути".
Пропоную вам уявити себе співавтором цієї байки. Поділіться на групи за бажанням і виконайте завдання для вашої групи.
1 група - Художники - розфарбувати ілюстрації до цієї байки.
2 група - Дизайнери - створіть вбрання для Галки.
3 група - Літератори - напишіть продовження цієї байки.
4. Презентація робіт груп.
Учитель: А підведемо підсумки нашої подорожі на станції "Бюро знахідок".
СТАНЦІЯ "БЮРО ЗНАХІДОК"
VІ Підсумок уроку. Рефлексія.
- Чим корисним був для вас цей урок?
- Що нового ви дізналися?
- Що візьмете з собою у життя?
- Чи справдилися ваші очікування?
- Які яскраві емоції викликав у вас урок?
Учитель: Я б хотіла завершити наш урок-подорож такими словами:
В Езопа вчіться, добрі люди!
Для того байка коле під ребро,
Щоб похвалять красу й добро,
Щоб виправлять людські заблуди.
Хоч розповідь коротка й жартівлива,
Мета її ясна й правдива.
Додаток 1
ГАЛКА Й ПТАХИ
Було це за давніх-прадавніх часів. Якось, сидячи на своєму троні на високому Олімпі, надумав Зевс настановити царя птахів. Повелів усім, аби прийшли до нього і вибрали з-поміж себе найгарнішого - йому й бути царем.
Зачувши це, зраділо птаство, кинулося до річки вмиватися, чепуритися. Тільки Галка спокійно сиділа на дереві. Не метушилася, бо знала - годі їй і думати про царювання. Надто вже вона непоказна. Де вже їй, чорній як сажа, змагатися з тими красенями!
А птахи чепурились і чепурились, готуючись до великого змагання.
Галка за всіма спостерігала. Раптом їй спало на думку: "А чом би й мені не спробувати?".
Злетіла вона на берег і почала крадькома збирати різнобарвне пір'я, яке повискубували з себе птахи. Потому полетіла в гніздо і обтикала себе пір'ям так доладно, що стала справжньою красунею.
Невдовзі птаство постало перед Зевсом. Довго роздивлявся Зевс кожного птаха і врешті мовив:
- Усі ви гарні, ніде правди діти. Але все ж таки найвродливіша - Галка; хай вона й буде за царя.
Птахи розгубилися. Аж тут заговорив павич:
- Шановна громадо! То ж моє перо в галки у короні!
Інші птахи теж пізнали своє пір'я. Гамір стояв над Олімпом.
- А заберімо кожен своє пір'я! Я перший візьму! - гукнув Одуд.
Усі птахи підбігали до Галки й висмикували своє пір'я, аж поки ошуканка лишилася в своєму.
- Було б їй знати,- сказала Зозуля, - що брехні не сховаєш.
Дорого обійшлися галці хитрощі. Бо не тільки царя з неї не вийшло, а й стала вона посміховиськом для всього птаства.
Отак деякі люди чужими думками заживають собі слави, але незабаром слава та стає їхньою ганьбою.
|