Головна | Реєстрація | Вхід | RSSП`ятниця, 29.03.2024, 10:10

Сайт вчителя початкових класів Югової Наталі Іванівни

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог документів

Головна » Статті » Методична робота » Інше

Фізкультхвилинки

Фізкультурні хвилинки у режимі дня школи відіграють особливу роль. Діти швидко стомлюються, у них швидко знижується увага, погіршується сприйняття і мислення.

Відомий педагог К.Д.Ушинський писав, що головний закон дитячої природи можна сформулювати так: дитина постійно прагне до діяльності, але стомлюється не від діяльності, а від її одноманітності. Одним із засобів, що сприяє успішному навчанню учнів, він зазначав, є короткочасні фізичні вправи під час уроків. «Не важко, здається, — писав він, — примусити дітей в такт встати і сісти, повернутися туди і назад, підняти руки та опустити їх, вийти з-за парт по порядку та знов сісти за них струнко, спритно, без шуму та штовхання. Але якщо хоча б ці прості прийоми застосовувались у наших школах, то змогли б зруйнувати ту тяжку, сонну атмосферу, яка здебільшого панує в них, та сприяли б не тільки збереженню здоров'я дітей, а й свіжості та живості їх навчання. Дайте дитині трохи порухатися, і вона знову подарує вам десять хвилин уваги, а десять хвилин живої уваги, якщо ви зуміли їх використати, дадуть вам, як наслідок, більше, ніж цілий тиждень напівсонних занять».

Традиційна поза навчання — сидячи. У разі дефіциту рухової діяльності кістки стають тоншими, хребет – малорухомим та фіксованим, змінюється положення таза. 

Під час постійного нахилу голови і тулуба вперед збільшується скривлення хребта, створюються перешкоди для діафрагмального та грудного дихання. Під час досліджень В.Ф.Базарного, М.М.Дубініна, О.П.Бабешко виявлено, що традиційна поза сидячи спричиняє зниження активності дітей унаслідок погіршення тонусу нервової системи, а також механізмів центральної регуляції. У цих умовах знижується ефективність функціонування мислення, а також зорово-ручної координації, що означає погіршення психічної та моторної творчості.

 Правильно дібрані фізичні вправи, які є неспецифічними подразниками, мають сильнішу та сприятливішу дію на стомлений організм, допомагають підвищити тонус координації між руховою (моторною) та вегетативною функціями організму.

На кожному уроці слід проводити одну фізкультхвилинку тривалістю 5 хв на 20-й хв уроку або  дві —  тривалістю  2-3  хв  на  15-й   та 30-й хв уроку. Темп повільний та середній. Якщо проводяться дві фізкультхвилинки, то друга повинна складатися із вправ для корекції зору та профілактики короткозорості, а якщо проводиться одна, то ці вправи повинні займати половину часу. Комплекс вправ будується так, щоб 2-3 вправи були для формування постави. Кількість повторень — від 4 до 6 разів. 

 

Комплекс для уроку математики

1.В.п. — сидять за партою, руки опущені. 

1— руки до плечей;

2— руки вгору;

3— руки до плечей;

4— в.п.

Повторити 4 рази, темп середній. 

2.В.п. — сидять за партою, руки на поясі.

1—2 — відвести лікті назад, вигнутися;

3—4 — тримати;

5—6 — в.п.

Повторити 6 разів, темп повільний.

3.В.п.- стійка ноги нарізно, руки опущені.

1 — напівприсід, руки до плечей;

2—4 — тримати;

5—6 — в.п.

Повторити 6 разів, темп повільний.

4.В.п. - стійка ноги нарізно, руки до плечей.

1—3 — колові рухи руками назад;

4 — в.п.

Повторити 4 рази, темп середній.

5.В.п. — сидячи за партою обличчям до проходу, руки в упорі позаду, ноги витягнуті.

1 — вигнутися, підняти нижню частину тіла, як напівміст;

2—4 — тримати;

5—6 — в.п.

Повторити 6 разів, темп повільний.

6.В.п. — o.с.

1— стрибок, ноги нарізно, хлопок над головою;

2— в.п.

Повторити 6—8 разів, темп повільний.

 

Комплекс для уроку читання

1.В.п. — сидячи за партою, руки за голову, пальці зчеплені в замок.

1 — руки вгору долонями догори, подивитися на кисті, вдих;

2—4 — в.п., видих.

Повторити 4 рази, темп повільний.

2.В.п. — o.с.

1— піднятися на носки, руки на поясі, лікті відвести назад;

2— в.п.

Повторити 6 разів, темп середній.

3.В.п. — o.с.

1 — піднятися, вигнутися, руки до плечей, ліву ногу назад на носок;

2—4 — тримати;

5—6 — в.п., те саме правою ногою.

Повторити 4 рази, темп повільний.

4.В.п. — сидячи за партою, обличчям до проходу, руки в упорі позаду. Імітація рухів «ножиці». Довільно, темп повільний.

5.В.п. — стійка ноги нарізно.

1 — руки в сторони, опустити руки за спину, зігнути у ліктях, вигнутися;

2—4 — тримати;

5—6 — в.п.

Повторити 6 разів, темп повільній.

6.В.п. — стійка ноги разом, руки на поясі.

1— напівприсід;

2— в.п., ліву ногу вперед на п'ятку;

3— напівприсід;

4—в.п., те саме правою ногою.

Повторити 6 разів, темп середній.

 

Комплекс для уроку письма

1.В.п. — o.с.

1 — руки через сторони вгору;

2—3 — піднятися на носки;

4 — в.п.

Повторити 4 рази, темп повільний.

2.В.п. — o.с.

1 — вигнутися, руки відвести назад;

2—4 — тримати;

5—6 — в.п.

Повторити 6 разів, темп повільний. 

3.В.п. — стійка ноги нарізно, руки зігнуті в ліктях, долонями вниз.

Імітація плавання брасом.

1— нахил уперед, руки вперед;

2— руки в сторони;

3—4 — в.п.

Повторити 4 рази, темп середній.

4.В.п. — стійка ноги нарізно, руки на поясі.

1 — нахил тулуба назад;

2—4 — тримати;

5—6 — в.п.

Повторити 4 рази, темп повільний.

5.В.п. — сидячи за партою обличчям до проходу, руки в упорі, імітація рухів «велосипед». Довільно. Темп середній.

6.Ходьба на місці, руки через сторони вгору. Стискувати і розтискувати пальці рук, 10 разів, темп середній.

 

Фізкультхвилинки на уроках ручної праці.

1.«Прокинутись — підтягнутись».

В.п. — o.с., голова опущена, руки за голову, лікті вниз.

1—2 — підіймаючись на носки, руки вгору, в сторони, голову підняти, прогнутися;

3—4 — в.п.

2. «Добрий ранок».

В.п. — o.с.

1—2 — руки вперед, вгору, праву ногу назад, на носок, злегка прогнутися;

3—4 — руки вперед, вниз, праву ногу поставити до лівої;

5—8 — те саме іншою ногою.

3.«Чи охайно одягнувсь».

В.п. — o.с., руки на поясі (або за спину).

Повороти голови вправо та вліво, нахили назад, уперед.

 

Імітаційні вправи під час розповіді вчителя

1.У лісі багато дерев, є дерева зовсім маленькі (упор присівши), є дерева більші (в.п.), а є дерева великі (руки вгору).

2.У ялинок гілочки направлені вниз (руки в сторони — вниз), а у дуба — вгору (руки вгору — в сторони).

3.Налетів вітер і почав колихати дерева зі сторони в сторону. Колихає вітер найменші дерева (упор присівши, колихання). Колихає вітер дерева більші (стійка ноги нарізно, руки в сторони, нахили), колихає вітер дерева великі (стійка ноги нарізно, руки вгору, нахили).

4.А ось у лісі стало зовсім тихо. Спокійно стоять маленькі дерева (упор присівши), спокійно стоять дерева більші (в.п.). Не рухаються, стоять дерева великі.

5.Настає вечір. На дереві з'явилася сова, вона добре бачить у темряві. Сова збирається летіти на полювання. Ось вона здійняла крила (руки в сторони), опустила їх (руки вниз) і полетіла (біг на місці з переходом на ходьбу, піднімаючи та опускаючи руки).

6.Вийшов місяць та освітив зовсім маленькі дерева (упор присівши), освітив дерева більші (в.п.), освітив дерева великі (руки вгору — опускати вниз).

 

Фізхвилинки з промовками

Дощ

Приплили хмари дощові:

«Лий дощ, лий!»

Краплинки танцюють, мов живі:

«Пий, жито, пий!» (підскоки на місці).

І жито, кланяюсь землі зеленій —

П'є, п'є, п'є (нахили тулуба уперед).

А теплий дощ невгамовний —

Ллє, ллє, ллє.

 

Якщо подобається тобі

Якщо подобається тобі, роби так,

(два клацання пальцями над головою).

Якщо подобається тобі, роби так,

(два хлопки в долоні).

Якщо подобається тобі, роби так,

(два хлопки під коліньми).

Якщо подобається тобі, роби так.

(два притупування).

Якщо подобається тобі, то скажи:

«Добре!»

Якщо подобається тобі,

То й іншим покажи.

Якщо подобається тобі, роби так,

(всі рухи одразу).

  

Ігри та вправи для тренування точних рухів пальців рук

Вправи без мовного супроводу

1.«Пальчики вітаються». Кінчик великого пальця почергово торкається кінчиків інших пальців. Виконувати пальцями лівої руки, правої руки, по черзі і одночасно обома руками. 

2.«Оса».Вказівний палець направлений угору, обертати ним (по черзі лівою і правою рукою).

3.«Оси».Те саме двома руками одночасно.

4.«Людина». Вказівний та середній пальці «бігають» по столу. Виконувати спочатку правою, потім лівою рукою.

5.«Діти біжать наввипередки». Те саме одночасно двома руками.

6.«Коза». Підняти догори вказівний та мізинець правої руки.

7.«Козенята». Те саме обома руками одночасно.

8.«Окуляри». Утворити два кола з великих та вказівних пальців, з'єднати їх.

9.«Заєць». Витягнути вгору вказівний та середній пальці правої руки, а кінчики безіменного та мізинця з'єднати з кінчиком великого пальця.

10.«Зайці». Те саме одночасно обома руками.

11.«Дерева». Підняти руки долонями до себе, широко розставити пальці.

12.«Птахи летять». Пальці обох рук, піднятих до себе тильною стороною, виконують рухи вгору-вниз.

13.Почергово загинати пальці правої руки, починаючи з мізинця. Те саме лівою рукою, але почати з великого пальця.

14.Зігнути пальці правої руки в кулак, по черзі випрямляти їх, починаючи з великого пальця. Те саме пальцями лівої руки, але починати з мізинця.

 

Вправи для пальців рук з мовним супроводом

Пальчики у лісі

Діти тримають перед собою долоні по черзі.

Раз, два, три, чотири, п'ять,

Вийшли пальчики гулять.

А цей пальчик гриб знайшов, (загинають мізинець)

А цей пальчик чистити почав, (безіменний)

А цей — різав, (середній)

А цей — їв, (вказівний)

Ну а цей лише глядів.

 

Комплекс вправ для зняття напруження з очей

1.Дуже повільно обертати очима. Вдихнути, дивитися вправо, потім угору, видихнути, вліво та вниз. Потім спрямувати погляд у далечінь. Повторити комплекс вправ, спрямувати погляд у протилежний бік. Виконувати вправи 4—5 разів в один та другий бік.

2.Для поліпшення фокуса очей дивитися на кінчик носа, потім відразу перевести погляд у далечінь. У обох випадках погляд затримується на кілька секунд. Повторити вправу 4—5 разів.

3.Заплющити очі на 3—5 с, потім розплющити їх на такий самий час. Повторити 4—5 разів.

4.Не рухаючи головою, перевести погляд угору, прямо, вниз, потім вліво, прямо, вправо. Аналогічно рухати очима по діагоналі в один та другий бік. Повторити 4—5 разів.

 Література:

1.     Бенідіктова, Людмила – Лікувальна фізкультура в школі. – К.: Вид.дім «Шкіл. світ»: Вид.Л.Галіцина, 2006. – 128с. – (Б-ка «Шкіл.світу»).

 

Категорія: Інше | Додав: Сула (15.01.2014)
Переглядів: 1861 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Форма входу
Пошук
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2024
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz